Rail Nation poprzez historię: część 3

Era 5:

Około 1919-2013

Nagle zapada cisza. Tylko zmieniające się widoki za oknem pokazują, że dalej jedziemy. Krajobraz umyka z dużą prędkością. Twój fotel jest wygodniejszy niż kiedykolwiek. Witamy we współczesności!

Lokomotywy napędzane są teraz prądem i przypominają technologiczne dzieła sztuki. Nad naszą stacją kolejową widać drapacze chmur. W architekturze dominuje szkło.

Cofnijmy się jednak najpierw do lat pięćdziesiątych, w których można wyśledzić początki współczesnych lokomotyw. W 1955 r. francuska seria produkcyjna SNCF BB 9004 ustanawia rekord prędkości pojazdów kolejowych w wysokości naprawdę imponującej w tym czasie: 331 km/h.

BB 7200 produkowana do 1985 r. również pochodzi z Francji. Charakterystyczny przód zaprojektowany przez Paula Arzens’a zyskał przydomek „Nez Cassé”, to znaczy „złamany nos”.

Jedną z najbardziej wyróżniających się serii produkcyjnych w Rail Nation jest para Krokodyli produkowana od 1919 r., która została w regularnym użyciu do lat 80. Ce 6/8, oryginalny Krokodyl, została zaprojektowana głównie w Szwajcarii na użytek ciężkich przewozów towarowych na stromych torach kolei Gotthard.

„Niemiecki krokodyl”, znany w Rail Nation jako seria produkcyjna Lewiatana, pozostaje w aktywnym użyciu do lat 90., gdy spółki kolejowe stopniowo go wycofują. Do dzisiaj zachowane zostały egzemplarze tych lokomotyw dla części zamiennych i jako eksponaty muzealne.

Kolejnym przykuwającym oko pojazdem z tego okresu jest TGV Sud-Est ze swoją charakterystyczną pomarańczową farbą. Ten pociąg szybkich prędkości z pierwszej generacji serii TGV jest używany głównie na trasie z Paryża do Lyonu aż do wycofania w 2013.

Era 6:

Około 1994-dziś

Wjeżdżamy do tunelu. Bierzesz łyk gorącego napoju i odchylasz się. Jasne światło oślepia Cię na moment, gdy pociąg opuszcza tunel, po czym widzisz nowe otoczenie. Podróżujesz przez ogromną metropolię. Po obu stronach przelatują nieco futurystyczne budowle. Docierasz do ostatniej ery Rail Nation.

Dokładnie na przełomie wieków powstaje Bombardier Traxx i wkrótce jeździ po torach 17 różnych krajów. Serię 145er można też zauważyć w Rail Nation.

Co więcej, widać tu też pierwsze chińskie pociągi w Rail Nation: HXD2 chińskich kolei stworzony na bazie francuskiej Alstom Primy.

Prawdziwy zachwyt w tej najnowocześniejszej erze budzą pociągi i lokomotywy pasażerskie. Zaczyna się od Pendolino, flagowego pojazdu PKP. Pociąg ten jest produkowany przez francuską firmę Alstom. W 2014 roku PKP wprowadziło na tory najnowszą generację. Niestety pociąg ten nie może w pełni wykorzystać swoich możliwości w Polsce, ze względu na ograniczenie prędkości do 200 km/h.

Używany w Rosji Sapsan jest produkowany przez niemieckiego Siemensa i bazuje na ICE 3 Deutsche Bahn. Został przystosowany do rosyjskich kolei szerokotorowych i wymagających warunków klimatycznych regionu.

Shinkansen jest rozwinięciem eksperymentalnego pociągu FASTECH 360 z 2005 r. Zarówno prototyp jak i sama seria mają wygładzony kształt zaprojektowany w szczególności po to, aby uniknąć efektu tłoka w tunelach.

W końcu nasz pociąg zwalnia i dojeżdża do stacji kolejowej. Wstajesz, porządnie się przeciągasz i opuszczasz przedział. Mamy nadzieję, że spodobała Ci się ta wycieczka i ― tak jak my ― z ekscytacją czekasz na to, co kryje się w przyszłości kolei.

2 thoughts on “Rail Nation poprzez historię: część 3

Dodaj komentarz